Raport: GenAI w firmach w Polsce i na świecie
Wyniki badania, przeprowadzonego przez SAS i Coleman Parkes Research wskazują, że 48 proc. polskich przedsiębiorstw wykorzystuje GenAI. To tylko nieco poniżej globalnej średniej, która wynosi 54 proc.
Deklarację wdrożenia tej technologii w ciągu najbliższych 2 lat złożyło zaś 46 proc. badanych firm. Pośród organizacji, które już dziś korzystają z AI, dalsze inwestycje w rozwiązania bazujące na algorytmach uczenia maszynowego w najbliższym roku fiskalnym planuje podjąć 89 proc. ankietowanych, z których aż 90 proc. ma już na to zabezpieczone środki w firmowych budżetach.
To silne zainteresowanie GenAI wskazuje na wysoki optymizm i pozytywne nastawienie do tego, w jaki sposób technologia ta może pomóc organizacjom i odzwierciedla podobne poglądy obserwowane na całym świecie. Można powiedzieć, że dawno żadna technologia nie była tak szybko adaptowana przez biznes, jak właśnie sztuczna inteligencja. Polskie firmy upatrują w GenAI korzyści w postaci podniesienia wydajności oraz oszczędności kosztów, a także pozytywnego wpływu na możliwości podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym. Co ciekawe, oba te wskaźniki są znacznie wyższe niż średnia globalna. Na ten pierwszy aspekt w Polsce wskazało 74 proc. respondentów, przy średniej światowej na poziomie 49 proc., a na drugi – 64 proc., podczas gdy globalnie wskazuje go 37 proc. badanych.
W czym tkwi sekret popularności GenAI i jakie jej zastosowania są najbardziej powszechne?
Najistotniejszym bodźcem do podjęcia działań na rzecz wdrożenia AI są korzyści biznesowe. Szczególnie, że 100 proc. obecnych użytkowników tej technologii dostrzega poprawę wydajności przetwarzania dużych zbiorów danych, zmniejszenie kosztów operacyjnych, oszczędność czasu, a także korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem i zgodnością. Więc pozytywna opinia na temat rozwiązań wykorzystujących GenAI niesie się w biznesie i każdy chce skorzystać z tej szansy.
Dziś w polskich firmach GenAI najczęściej wspiera działy marketingu – 47 proc. wskazań, obszar sprzedaży – 34 proc., oraz IT – 26 proc., czyli te sektory, w których występuje najwięcej powtarzalnych działań, które technologia ta z powodzeniem może przejąć, odciążając pracowników. Oczywiście w kolejce do wdrożeń już ustawiają się kolejne działy firm, takie jak R&D, produkcja czy finanse – jednak tu wykorzystanie sztucznej inteligencji dopiero jest w planach.
Jak wygląda adopcja tej technologii w innych krajach?
Zacięta walka o prymat toczy się obecnie pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami, a za nimi na podium znalazły się organizacje z Wielkiej Brytanii. Obecnie w Państwie Środka z GenAI korzysta 83 proc. organizacji, podczas gdy na Wyspach brytyjskich 70 proc. firm, a w USA 65 proc. Jednak to najwięcej organizacji w USA może pochwalić się pełnym wdrożeniem GenAI i największą dojrzałością w jej wykorzystaniu – to aż 24 proc. badanych firm, podczas gdy w Chinach znajdziemy tylko 19 proc. takich organizacji, a w Wielkiej Brytanii – 11 proc. Przoduje sektor bankowy – 17 proc. organizacji tego typu globalnie może pochwalić się pełnym wdrożeniem GenAI, na drugim miejscu są firmy z obszaru telekomunikacji z wynikiem 15 proc., a na trzecim branża ubezpieczeniowa, której 11 proc. przedstawicieli w pełni wdrożyło GenAI w procesy biznesowe.
Jakie przeszkody napotykają firmy w zakresie wdrożenia i wykorzystania GenAI?
72 proc. polskich respondentów badania obawia się o zachowanie prywatności danych, 70 proc. – o ich bezpieczeństwo. 52 proc. ankietowanych jako wyzwanie wskazuje governance, czyli nadzór nad GenAI. Najpoważniejszym wyzwaniem związanym z implementacją GenAI jest przejście od fazy koncepcyjnej do praktycznej, na co w Polsce zwraca uwagę 64 proc. organizacji, podczas gdy średnia światowa jest o 17 punktów procentowych mniejsza. Kolejną kluczową przeszkodą jest efektywne wykorzystanie zbiorów danych. Wskazuje na nią 62 proc. polskich organizacji, na świecie zaś o 10 punktów procentowych mniej.
W skali globalnej, podstawowym wyzwaniem, z którym borykają się organizacje przy wprowadzaniu GenAI, jest brak jasnej strategii w zakresie jej wykorzystania. Zaledwie 9 proc. ankietowanych wskazuje, że są bardzo dobrze zaznajomieni z procesem wdrażania GenAI w swojej organizacji. A jedynie ¼ respondentów, których organizacje w pełni wdrożyły tę technologię stwierdziło, że są zaznajomieni ze strategią jej wdrażania. Ponadto dziewięć na dziesięć osób decyzyjnych w zakresie technologii przyznaje, że nie rozumie w pełni GenAI i jej potencjału w zakresie wpływu na procesy biznesowe.
Jak prezentują się polskie firmy na tle globalnym?
Polskie firmy są otwarte na innowacje i wdrażanie najnowszych rozwiązań GenAI. Wśród wszystkich badanych krajów Polska zajmuje 10. miejsce pod względem wykorzystania GenAI w biznesie, wyprzedzając takie kraje jak Kanada, Brazylia, Włochy, Belgia, Holandia i kraje skandynawskie. Jednak, podobnie jak w innych regionach, największym wyzwaniem pozostaje kwestia przygotowania do wdrożenia skutecznego zarządzania i monitorowania tej technologii. GenAI ma potencjał, aby znacząco zmienić wiele branż. Firmy muszą jednak upewnić się, że rozwiązania wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję są przejrzyste i oparte na ustalonych zasadach, a decyzje podejmowane przez algorytmy można wyjaśnić. Kluczowe jest korzystanie ze sprawdzonych i bezpiecznych narzędzi, które nie tylko gwarantują ochronę i prywatność danych, ale także zapewniają, że sztuczna inteligencja działa etycznie i uwzględnia aspekt odpowiedzialności organizacji za wykonywane działania.
Raport: Generatywna AI: Strategie Budowania Przewagi Konkurencyjnej można pobrać na stronie SAS https://www.sas.com/gms/redirect.jsp?detail=PLN37318_1794982053